Nico Bulderin kuvitus Eekhoutin Kalevalaan

Kuuluisa alankomaalainen kuvataiteilija ja graafikko Nico Bulder (1898–1964) teki kuvituksen Jan H. Eekhoutin Kalevala-mukaelmaan, joka ilmestyi 1939 Nijkerkissä. Jouko Tolvanen analysoi kuvitusta seuraavasti.

”Piirtäjän välisävyjä karttava, tummanvoittoinen, täyteläinen tekniikka soveltuu parhaiten dramaattisesti tehoavien tapahtumien kuvaamiseen, missä hän onkin onnistunut parhaiten. Jotakin Kalevalan taianomaisesta alkuvoimasta ja traagillisista tunnelmista hän on saanut valettua tällaisiin kuviinsa, vaikkakin jotakin outoa, epäsuomalaista, lähinnä ehkä germaanisiin sankaritarinoihin viittaavaa sävyä kuvat monesti ovat saaneet.”

Nico Bulder kuvitti Jan Eekhoutin käännöksen. Tässä kuvassa kostonhimoinen Joukahainen on aikeissa ampua Väinämöisen hevosen.

Tolvanen arvelee, että kuvitettava alue ei kuitenkaan ollut taiteilijalle täysin tuntematonta, vaan esimerkiksi Gallen-Kallelan Kalevala-taiteen vaikutusta voi nähdä esimerkiksi Joukahaisen kostoa kuvaavan piirroksen sommittelussa ja yksityiskohdissa.

Jouko Tolvanen: ”Uusia ulkomaisia Kalevalan kuvituksia” – Kalevalaseuran vuosikirja 23–24. Helsinki: WSOY. 1943–1944.